Здраве и красота

Защо жените отслабват по-бавно от мъжете

Не, това не е въпрос, който си задават „мързеланките", които уж са все на диета и спортуват, а накрая резултатът е плачевен - стрелката на кантара се е изместила само с половин килограм.

Защо жените отслабват по-бавно от мъжете

Научно доказан факт е, че жените слабеят по-бавно от мъжете просто защото природата ни е създала с различно предназначение. Но ако по-добре опознаем именно тези особености, и кантарът ще опознае едни по-различни параметри.   

За всичко са „виновни" клетките и хормоните

На клетъчно ниво разликата между жените и мъжете е по отношение на генетичния материал. И именно в това полово различие се корени и причината за различния начин, по който слабеят двата пола.

По отношение на хормоните, и то основно половите, разликите са количествени. И двата пола имат едни и същи хормони, но количествата са коренно различни. Например при мъжете нивата на тестостерона са в пъти по-високи, докато при жените са по-високи нивата на естрогена, прогестерона, LH, FSH. И ето го обяснението - естрогенът е хормонът, който е отговорен за активизирането на мастнообразуващите ферменти. Следователно при нежния пол има повече мастни клетки. Докато по-високите нива на тестостерона при мъжете са отговорни за натрупването на количеството мускулна маса. Различитята между половете са най-видими по отношение на телесния състав. Мъжете имат повече мускулна и по-малко мастна маса (10-20% от телесното тегло) и съответно по-висок процент водно съдържание (50-65%) от телесния състав. Жените съобразно техните функции да родят деца и да кърмят имат по-висок процент мастна тъкан в организма (18-28% и до 35% при постменопаузални жени) и по-малко мускулна тъкан. И тъй като мускулната тъкан е тази, която е богата на вода, то и нормите за водно съдържание при жените са по-ниски (45-60%). Важно е също да се отбележи, че с възрастта естествено настъпват дегенеративни промени, изразяващи се в намаляването на количеството на активната мускулна маса, което се заменя с мастна тъкан. Т.е. човек дори да запази едно и също тегло в годините, се променя телесният му състав.

Имат ли жените по-лош метаболизъм от мъжете

Всъщност не би могло да се каже, че жените имат по-лош метаболизъм от мъжете. Те имат по-малко активна мускулна тъкан от мъжете, а от нейното количество зависи повишаването на основната обмяна и съответно енергоразхода при единия и другия пол. Мъжете имат повече мускулна маса и затова изразходват повече енергия от жените, имат по-висока основна обмяна по същата причина и енергоразход и затова ще редуцират по-бързо телесно тегло в сравнение с жените, ако бъдат поставени при еднакви условия (диета, режим, физическа активност).

При жените пък често се наблюдава функционален запек, който понякога е резултат и на дълго спазване на редица неправилни диети. Такива често налагат консумиране само на белтъчини, в които няма никакви фибри, избягване на пълнозърнестия хляб (богат на фибри) и недостатъчна консумация на бобови храни, плодове и зеленчуци, а също недостатъчен прием на вода и течности. От физиологична гледна точка при нежния пол има по-високи нива на прогестерон, който забавя перисталтиката на дебелото черво и предизвиква констипация.

За да отслабва човек, е задължително да има редовна дефекация, тъй като при запек се стига до интоксикация на организма от задържаните екскременти и това възпрепятства редукцията на телесно тегло.

Защо немалко жени след раждане остават пълни

Нормално е по време на бременност да се качат 10-12 кг, от които около 3  са за сметка на мастна маса. Тя е необходима за обезпечаване на родилката с достатъчно енергия за периода на кърмене. За синтезирането на 100 мл кърма са необходими около 70-80 kcal.   Средно, за да отдели 600-800 мл в денонощие кърма, кърмачката се нуждае от около 600-700 kcal енергия. Ако майката се храни правилно, здравословно, не преяжда и не злоупотребява със сладки и тестени изделия, а обогатява менюто си с качествена, богата на витамини, минерали и пълноценен белтък храна, тя би трябвало постепенно да отслабва и да няма проблеми с телесното тегло.

За съжаление това най-често остава само като добро пожелание и в учебниците по медицина. Обикновено при забременяване жените започват да се хранят безразборно и в големи количества с неправилни и свръхкалорийни храни, вследствие на което в края на бременността са наддали повече от 20 кг, а понякога дори и 30 и 40 кг, които, разбира се, в основната си част са за сметка на увеличена мастна маса, а тя после много трудно се редуцира. Друг сценарий е прехранването на майката да започне след раждането с цел осигуряването на достатъчно кърма по съвет на загрижени роднини и тогава също се натрупват излишни килограми.

Има и още една теория за послеродовото затлъстяване и съобразно нея се смята, че по време на раждането е възможно да настъпи функционално, а понякога и органно увреждане на хипофизата и това може да доведе до задържане на килограми и настъпване на затлъстяване.

Как спортът се отразява при мъжете и жените

И при двата пола спортът води до повишаване на основната обмяна на веществата, а оттам и до повишаване на енергоразхода на организма.

При спорт се отделят и ендорфини (хормоните на щастието), които подобряват тонуса и настроението на спортуващите.

Организмът се тонизира, кожата се стяга, започва да се трупа мускулна маса за сметка на мастна тъкан, т.е. променя се телесният състав.

По принцип при мъжете натрупването на мускулна маса става с по-бързи темпове поради по-високите нива на тестостерона.

Физическата активност освен това спомага за натрупване на костна маса и за повишаване на костно-минералната плътност, което е от изключителна важност за предпазване от остеопороза.

Смята се, че образуването на ендорфини в мозъка спомага и за предпазване от развитие на болестта на Алцхаймер.

Автор: Силвия Чалъкова
Консултант: Д-р Мария Николова, специалист „Хранене и диететика", Медицински университет - София, Катедра „Хигиена, медицинска екология и хранене", тел. 0889628851

 

Сподели: