Бременност

За красива и бяла усмивка

„Едно дете - един зъб" - така казваха нашите баби. Съвременната наука обаче е способна да измени установените представи.

За красива и бяла усмивка

Износването на детето и кърменето действително представляват сериозно изпитание за организма на майката. На него му е необходимо повишено количество от цял списък хранителни вещества, за да обезпечи потребностите и на майката, и на детето.

Вземете мерки

Спомнете си, че за формирането и растежа на костите на детето, което майката износва, а после ще кърми, както и за поддържането на мамините зъби здрави са необходими също минерални вещества и витамини. Така че се създават предпоставки за възможен дефицит на определени нутриенти. Но наистина ли е неизбежен този дефицит и свързаните с него проблеми на бъдещата и кърмеща майка?

Разбира се, че не! Разработени са действени мерки.

Жените охотно възприемат и са склонни стриктно да изпълняват препоръките, касаещи зъбната хигиена - еликсирите, четките, конците за почистване на зъбите. Наистина от това зависи външният вид и свежестта на дъха днес, сега.

Друга работа е специалната диета за съхранение на зъбите по време на бременност. Разговорът за нея обаче не предизвиква такъв ентусиазъм. Видимо, защото иде реч за бъдеще, а предприемането на мерки е необходимо сега, в настоящия момент. Такава е човешката природа. Но не е ли по-разумно да проявите предвидливост?

Какво ще помогне на бъдещата майка да съхрани зъбите си белоснежни и здрави?

Долу контрастите!

Вековните кулинарни традиции повеляват едни блюда да се сервират непременно горещи, други - студени. Но никоя храна не трябва да бъде много гореща или толкова студена, че да „разрушава зъбите". Замислете се: нито едно животно, даже много гладно, няма да изяде гореща храна или, напротив, замразена.

Хората пък обожават сладолед например, а много са склонни още и да съпровождат всяка лъжичка с глътка горещо кафе. Горещото кафе пък понякога се пие с минерална вода направо от хладилника. За зъбния емайл няма нищо по-вредно от подобни контрасти. Постепенно в него се появяват пукнатини, зъбите стават уязвими за кариеси.  

Калций и фосфор

Младите жени (във възрастта 20-27 години), както впрочем и мъжете, се нуждаят от 1 г калций на ден. След 30 години усвояването на калция малко се снижава, затова е желателно да увеличите съдържанието му в диетата до 1, 1 г на ден. В периода на бременността и кърменето потребността от калций нараства до 1, 5-2 пъти.

Недостигът на калций се отразява на първо място върху зъбите, тъй като в техния състав има множество съединения от този елемент. Следователно, трябва да увеличите калция в хранителния си рацион. В кои продукти да го търсите?

Изяждането на 250 г нискомаслено кисело мляко ви осигурява 450 г калций. Една и половина чаша нискомаслено прясно мляко добавя още 450 мг от този ценен елемент. Порция салата от зеле съдържа 200 мг калций. Толкова пък ще получите от 100 г соево сирене или кашкавал. Чаша задушен бял фасул - 160 г калций, чаша броколи - 100 мг, 5 ягоди и сушени смокини - още 140 мг. Ето така се получават 1700 мг калций на ден, което е напълно достатъчно за бъдещата или кърмеща майка. Съвсем не е задължително да включите в рациона си всички споменати продукти, въпреки че те са най-богати на калций. Ценният минерал се съдържа и в много други продукти. Това са плодове и зеленчуци, особено фурмите, спанакът, чушките, пресният лук и копърът, а също и някои видове риба, както и скаридите.

Наистина тук има и някои тънкости.

Американските учени, след дългогодишни изследвания, са установили, че на устойчивостта на костите влияе не само абсолютното количество калций в диетата, но и присъствието на фосфор в хранителния рацион. Съотношението 2:1 в полза на калция обезпечава оптимално съхранение на здравината на зъбите и костната маса. С други думи, количеството калций в рациона трябва два пъти да превишава количеството фосфор. В този смисъл идеални са кашкавалът, изварата и киселомлечните напитки. Съотношението на калций/фосфор е най-добро в млякото - 2, 5:1. Отчитайки това, съставете свой хранителен рацион.

Има още един агент на влияние - витамин Д. Той е основен активатор на  калциевия обмен и се изработва в нашия организъм под влиянието на дневната светлина, особено на слънчевите лъчи. През пролетта и в началото на лятото преобладават лъчите с къса дължина на вълните, които оказват най-активно влияние в биологично отношение. През зимата и късната есен слънчевото време е рядкост, затова в този период от годината трябва да правите много разходки през светлото време от деня. Ако нямате такава възможност, се посъветвайте с доктор. Той може да ви назначи препарат със съдържание на витамин Д. Последният влиза в състава на специалните витаминно-минерални комплекси за бременни.

Магнезий  

За обмена на веществата в тъканите на зъбите е важен също и магнезият. В организма той действа заедно с калция. Тези два минерални елемента са нужни още и за обезпечаването на кръвоносните съдове (регулярното свиване и разширение). Всичко казано се отнася и към съдовете на зъбната пулпа, захранваща зъба.

Магнезий има много не само в млякото. Големи запаси от него има в такива продукти, като орехите, ориза, пшеничните кълнове, бананите, картофите, олющеното просо, соята. Пшеничните кълнове - най-удивителният продукт и по запаси на витамини от група Б, витамин Е, а също е богат на минерали и микроелементи. Изводът? Добавяйте в храната по една супена лъжица кълнове на ден. Важното е - да го правите регулярно.

Диета за отслабване?

Състоянието на зъбите се влошава и от така наречените едностранни диети. Такива диети за отслабване напълно изключват мастните продукти. Липсата на мастноразтворими витамини, а също редица микроелементи и ценни минерали, може да окаже пагубно въздействие  на организма.

Желателно е бъдещите майки да се откажат от всички диети, които изключват или рязко ограничават един или друг продукт. Друга работа е националната традиция в кухнята, запазена от векове. Нея не трябва да игнорирате. За едни народи е естествено разделното хранене, особеност на други - преобладават месните блюда, което обезпечава оптималното състояние на организма.

Поддръжката на зъбите

Както е известно, витамин А (ретинол) се отнася към мастноразтворимите витамини. Той се съдържа в мастните продукти. Това са черният дроб от животни и риба, кашкавалът, яйчният жълтък, маслото, каймакът. Както виждате, списъкът е доста ограничен. Затова трябва да помислим за допълнителни източници на витамин А, какъвто се явява бета-каротинът. Неговата „стихия" са растителните продукти. Особено високо е съдържанието на бета-каротин в такива зеленчуци и плодове като моркови, сладък пипер, домати, фурми, мандарини и портокали. Не по-малко ценни източници - пресният лук, спанакът, киселецът, магданозът, ягодата, малината, плодовете на шипката, а също и на облепихата. Каквото и да приготвяте от тези продукти, добавяйте мазнина. Салатата от моркови или доматите с растително масло са по-полезни, отколкото тези зеленчуци сами по себе си.

От друга страна, излишъкът на витамин А е недопустим в периода на бременността, тъй като може да предизвика при определени условия порок в развитието на плода. Желателно е тези количества ретинол да си ги набавяте от натуралните продукти, а не да се уповавате на аптечните препарати от този витамин.

Витамин Е плюс целулоза

Витамин Е (токоферол) се нарича витаминното продължение на рода. Той защитава клетките, покриващи артериите, в това число и клетките на съдовете, които се намират в пулпата на зъба и хранят неговите тъкани. Токоферолът е особено много в семките на слънчогледа, растителното масло (преди всичко нерафинираното), орехите.

За състоянието на зъбите са важни не само витамините, но и целулозата, съдържаща се в триците. Не забравяйте да добавяте чаена лъжичка трици и в супата, така вие значително ще обогатите своя рацион с витамини от Б-групата и ценни минерални вещества. Ако имате проблеми с метаболизма, триците са просто необходими.

 Микроелементите

В последните години стана известно това колко важно значение за здравето на зъбите имат микроелементите. Зъбите се укрепват от такива микроелементи като селен и цинк. Най-добрите природни източници на селен са зърното, рибата, гъбите и някои зеленчуци (зелето, тиквичките, краставиците и целината). С цинк обогатяват организма блюда от говеждо, птиче месо, скариди, а също орехи и кашкавал.

Какво още е важно

Доброто здраве на човек зависи на първо място от душевния покой и пълноценната храна. Всичко това е важно и за доброто състояние на зъбите. Постоянното притеснение, преумората, недоспиването предизвикват спазми в съдовете на зъбните пулпи. Притокът на кръв към зъбите се нарушава, страда здравината на емайла. Също интензивната умствена работа и психоемоционалното пренатоварване повишават уязвимостта на зъбите. В неблагоприятни условия зъбите страдат от външни въздействия, а също от недостиг на необходими нутриенти в храната. Старайте се да спите не по-малко от 8 часа, а по възможност и по-дълго. Не придавайте значение на дреболиите, даже грижите около предвижването по кариерната стълбица трябва да оставите за по-добри времена. Днес важното за вас е да износите и родите здраво дете. Когато децата са здрави, всичко е по плещите на майката. 

Автор: Силвия Чалъкова
Консултант: Любомир Бенин,
лекар по дентална медицина

 

 

Сподели: