Lifestyle

Ухание на неделя сутрин

Знаете ли, че различните аромати могат да „разказват" много интересни истории на вашето дете?

Ухание на неделя сутрин

Знаете ли, че различните аромати могат да „разказват" много интересни истории на вашето дете?

 На героя от детската повест „Река, течаща назад" му се случва само за няколко минути да отиде на пикник, устроен някога отдавна от неговите родители на брега на езерцето, и на собствената си сватба. И това без да има машина на времето, нито чудодейно огледало, пренасящо го от една епоха в друга. Чудното пренасяне се случва с помощта на... удивителния аромат, идващ от обикновено шишенце за парфюм. За съжаление, ние нямаме дарбата да създаваме миризми, позволяващи ни да пътуваме във времето, но използваме въздействието на ароматите за развитието на паметта, мисленето и творческите способности.

В основата на педагогическите методи, насочени към по-ранното развитие на децата, лежи простият принцип: повече хубави и разнообразни впечатления. Детето възприема информацията за заобикалящия свят основно с помощта на зрението, слуха и осезанието. Разбира се, може да се любува на красотата на розите, да се вслушва в шепота на листата, да чувства мекото докосване на венчелистчетата, но впечатлението за цветето ще бъде непълно, ако не усети неговия царствен аромат. Учете мъника да задейства всички органи на сензитивността, в това число и обонянието.

От детството

Първият аромат, който улавя новороденото, е този на млякото. Именно той се асоциира от мъника с присъствието на майката. Ако наблюдавате децата, може да забележите, че даже на най-малките не им е безразлично как миришат обкръжаващите. Едни предизвикват положителни емоции и усилват двигателната активност, други пък, обратно, разстройват и безпокоят мъника.

Но възприемането на миризмите като свойство на предметите започва не по-рано от 4-5-годишна възраст. До тогава свойствата (цвят, форма, вкус, размер и т. н.) са неотделими за детето от самия обект на наблюдение. Например в представите на мъниците тревата е задължително зелена, а лимонът - кисел. Между впрочем, разпространената сред много възрастни асоциация, че Новата година ухае на мандарини също датира от детските възприятия. Но всичко казано до тук не означава, че запознаването със света на ароматите следва да отложите за по-добри времена.

Да се научи да „вижда", запомня и даже да рисува ухания може и 3-годишното дете. Най-важното е да подходите към този процес творчески!

Нос вместо компас

Знаменитият физик Роберт Вуд, живял почти сто години назад, се заинтригувал от въпроса от каква възраст човек започва да помни. Той стигнал до извода, че при определени условия тази възраст може да бъде много ниска. По негово мнение, паметта на малките деца прилича на кинолента, на която се фиксират събития и впечатления. Повечето от сцените от ранното детство с времето се изтриват и само някои се врязват в паметта за цял живот. Те, както се оказва, имат не само зрителен образ, но често и звук, и мирис.

Игра с аромати

Можете да запознаете детето с разнообразния свят на ароматите и създадете благоприятни условия за развитието на асоциативна памет с помощта на проста игра.

Например разкажете на детето, че далече-далече, в една приказна страна имало необикновен град на парфюмерите. Всяка улица в него носела необикновено име: Лимонена, Тръпчива и др. Главният парфюмерист живеел на Свеж площад, а градската градина се намирала в самото начало на Шоколадовата улица.

Но какво е интересното: на домовете на жителите от града нямало нито названия на улици, нито номера. Защото за всеки гражданин не представлявало трудност да определи къде се намира. Вдъхвайки аромата на мястото, той в миг разбирал къде е. В началото на улицата уханието било почти неуловимо, а там, където е номерът на дома, било особено силно. Всеки гост пред портите на града получавал карта, а в качеството си на компас можел да използва своя нос. Предложете на детето да провери дали може да не се заблуди по улиците на необикновения град. За това го помолете да затвори очи и различи по мирис предмети. Дайте му да помирише ябълка, банан, портокал, кафеено зърно. После трябва да опита да даде название на улицата, на която се е оказал.

Ако играта е по вкуса на мъника, може да я усложните. Разпръснете пред него лимон, портокал, ябълка и банан. Предложете му да запомни не само плодовете, но и техните ухания.

После вземете някой от обектите. Кой плод липсва? А може ли да назове отсъстващия предмет по мирис? Разположете плодовете в определена последователност и съставете „маршрут" за пътешествие из града на парфюмерите. Може ли мъникът да ги запомни?

Пътешествие в страната на чудесата

За по-големите деца устройте ароматно пътешествие. Сдобийте се с множество предмети с еднакви аромати и няколко с други миризми. Разположете предметите с хубаво ухание например на метър един от друг, обозначавайки по този начин правилния път. Тези с лоша миризма пък трябва да указват грешния път. В края на правилния път детето трябва да го очаква подарък с приятно ухание. А „дъхавото съкровище" може да бъде най-обикновена ябълка.

Ако в играта използвате разнообразни етерични масла, то това не само ще му даде възможност да разшири палитрата от аромати, но и ще го запознае с удивителния свят на растенията от различните кътчета на света. Забележително е, че деца, играещи на подобни игри, се отличават с прекрасна асоциативна памет и внимание.

По следите на разказвача

В пътешествието из града на парфюмерите вашият мъник ще срещне много забележителности. Какви? Децата притежават удивителната способност да „виждат" ароматите, да ги въплъщават в цветове, да ги вплитат в думи или предмети. Помолете детето да нарисува или опише образите, които си представя, почувствало един или друг аромат. Какво му е напомнил, какви асоциации е предизвикал? Предложете му да рисува с бои. Всеки мирис има своя богата цветова гама, която доста трудно се предава, ако има само няколко флумастера. Подобни рисунки развиват въображението, изострят възприятията и възпитават художествен вкус.

Но уханията могат не само да се рисуват. Пробвайте заедно с детето да ги опишете с думи. Например - как мирише морето? В малкия фантазьор възникват удивителни сравнения: миризмата на морето е сребриста, игрива, лятна, ветровита...

При всяко дете са различни, свързани със спомени, които са му скъпи и са оставили дълбока следа в душата му.

Ако се затруднява при описанието, помогнете му като споделите своите усещания.

Ако насочвате вниманието на детето към различните аромати, то ще може да вижда света различно. Обонянието не случайно се нарича източник на наслада: с негова помощ възприемаме окръжаващата действителност по-ярко, по-пълно и по-многообразно. 

 

Автор: Силвия Чалъкова

 

 

Сподели: