Здраве и красота

Профилактика на: Слънчеви изгаряния

Идва лято - време за почивка, плаж, море и най-вече за придобиване на бронзов загар.

Профилактика на: Слънчеви изгаряния

Много жени предпочитат да изкарат лятната си ваканция колкото се може по-рано, за да са после през целия сезон с тен. Заради това приятно потъмняване на кожата дамите се подлагат на невероятни изпитания, които могат да им причинят здравословни проблеми не само по време на почивката, но и след това. Ето няколко правила, които ще ви спестят неприятностите.

*Слънчевите бани не трябва да се правят на гладно или веднага след ядене.

*Най-полезни са облъчванията между 9 и 12 часа. От 12 до 14 часа рискът от изгаряне става все по-голям, а горещите летни часове от 14 до 16 ч не бива да се използват за слънчеви бани.

*Времето за излежаване на плажа трябва да се увеличава постепенно: от 30 минути през първия ден до не повече от 2 часа дневно. Ако слънчевата баня трае повече от 2-3 часа, тя вече не е полезна за организма и го изтощава.

*Не мислете, че при облачно време не се получават изгаряния: 80% от UV лъчите са способни да проникват през облаците и предизвикват изгаряния.

*Задължително използвайте защитни лосиони или кремове. Ако се къпете, използвайте водоустойчив крем. Петдесет процента от вредните лъчи проникват на метър под водата. Дори да са с 24-часова защита, повечето лосиони и кремове се отмиват от водата и затова трябва да се нанасят след всяко къпане. Купете си крем със защитен фактор, подходящ за вашата кожа. Преди да го изберете, се посъветвайте с дерматолог или козметик.

*Нанасяйте защитния крем 30 минути преди да се излагате на слънчеви лъчи, и не забравяйте, че втори слой не означава двойно по-добра защита.

*Имайте предвид две неща: плажните чадъри не спират UV лъчите;

 мократа кожа изгаря по-лесно.

*Консумирайте богата на витамини храна, която да разтовари тялото от бремето на UV лъчите, и пийте много течности.

*Покривайте чувствителната кожа на главата с шапка или кърпа.

*При слънчеви бани не употребявайте грим, парфюм или дезодорант, които оставят пигментни петна.

*Ако приемате медикаменти, вижте страничните ефекти, свързани с повишено влияние на светлината.

Симптоми на слънчево изгаряне

От порозовяване на кожата, когато тя „щипе и сърби", до зачервяване, когато тя се подува, покрива се с мехури и става много болезнена.  Често болката е най-силна около ден-два след изгарянето, а след още няколко дни кожата започва да се бели.

В някои случаи на слънчеви изгаряния може да се увреди и общото състояние на организма. В зависимост от тежестта и площта на изгарянето се появяват следните симптоми: главоболие, треска, лесна уморяемост.

Ако не успеете да се опазите от жаркото слънце...

*Първото нещо е веднага да се облечете, да се скриете под чадъра или в  най-близкото кафене, а най-дборе - в хотелската стая.

*Прилагането на хладни компреси с вода има благоприятен ефект. Втривайте в кожата охладителни кремове, особено такива на базата на алое. Помагат баните с хладка вода само че след това се подсушавайте много внимателно с мека кърпа. В никакъв случай кожата не трябва да се търка или бръсне.

*Ако има мехури, те не трябва да се пукат поради опасност от инфекция.

*Високата температура на въздуха, слънцето, самото изгаряне обуславят дехидратация, която може да се компенсира с достатъчен прием на течности.

В случай, че клиничната картина се влошава - болката става по-силна, появяват се треска, гадене, повръщане, диария, инфектиране на кожата незабавно потърсете лекарска помощ.

Автор: Мила Попова
Консултант: д-р Красимир Митков, дерматолог, ДКЦ „Александровска", тел. 0884216549

 

Сподели: