Здраве и красота

Предменструален синдром

Милиони жени по света всеки месец изпитват едни и същи страдания под различна форма.

Предменструален синдром

Докато една се оплаква от силно главоболие, друга усеща корема си разтегнат, а трета има чувството, че е бременна всеки месец - гади й се, дразнят я и най-малките неща и определено не може да понася миризмата на готвено. Спокойно, мили дами, това е просто ПМС - предменструален синдром.

ПРИЧИНИТЕ ЗА НЕГОВОТО СЪЩЕСТВУВАНЕ

Една от основните причини за неговата ежемесечна поява се състои в нарушението на баланса на половите хормони. Това оказва влияние върху нервната и ендокринната система и затова възникват неприятните усещания. Освен това той може да бъде провокиран от наличието на вегетативна дистония (функционално разстройство на нервната система), нарушения във функцията на щитовидната жлеза, прекаран аборт или трудна бременност и раждане, дефицит на витамин В, магнезий или калций и други.

ДАЛИ Е ПМС?

ПМС е характерн с неговата цикличност - той се появява между 7 и 14 дни до началото на менструацията и завършва до втория ден от нейното идване. Ако искате да сте сигурна, че страдате от ПМС и да изключите съпровождащи заболявания, обърнете се към гинеколог-ендокринолог, който ще ви назначи изследвания като кръвен анализ на някои хормони, включително и отговарящите за щитовидната жлеза, ултразвук на органите в малкия таз, ултразвук на млечните жлези и други, които биха могли да „излъжат", че имате симптоми на ПМС. Не съществува универсална схема на лечение на ПМС - всяка жена изпитва индивидуални симптоми, които изискват индивидуален подход от страна на лекаря. Най-често лечението протича между 6 месеца и 1 година и включва засилване на имунитета с прием на витамини, магнезий и калций, орални контрацептиви или други хормонални препарати.

КАК ДА СИ ПОМОГНЕТЕ САМИ В ТРУДНИТЕ МОМЕНТИ

Когато наближи време за менструация и започнете да усещате първите симптоми на ПМС, променете режима си така, че да се чувствате спокойни:

* продължителността на съня ви трябва да е минимум 8-9 часа

* всяка сутрин си правете контрастен душ, а вечер - топла вана, много помага и плуването

* ако работите на компютър, ставайте на всеки 40 минути за раздвижване

* намалете кафето, черния чай и шоколада, тъй като те възбуждат и без това натоварената нервна система

* хранете се често по малко

* откажете се временно от солените ястия с колбаси, сирене и пушени меса

Автор: Десислава Христозова
Консултант: д-р Любомир Дамянов, председател на УС на Асоциацията на българските гинеколози, тел. 0888 921 924

 

 

Сподели: