Нашият дом

Невроархитектура за щастлив и хармоничен дом

За да си гарантирате положителни изживявания всеки път, когато прекрачите прага на своето място, внедрете елементи от нашумялата напоследък невроархитектура.

Невроархитектура за щастлив и хармоничен дом

На видно място в къщата си Пол Нюман е поставил табелка с надпис: „Всеки носи радост в този дом: някой с идването си, друг – с тръгването”. Шеговитите думи на актьора са показателни за значението на миговете на уединение сред приятна и не чак толкова приятна компания. Освен от натюрела на домакините и гостите, хармоничният ореол на дома се определя и от интериора.

Понятието невроархитектурата звучи сложно и недостъпно, но концепцията всъщност е доста проста: интериорът, декорацията и осветлението у дома оказват влияние върху настроението на обитателите му. Новото направление в архитектурата и дизайна изследва връзката между мозъчните процеси и архитектурната среда и тяхното въздействие върху емоционалното и физическото здраве на хората. Целта е да се създадат модерни пространства, които са функционални и внасят позитивна енергия и усещане за комфорт.

Съществуват пет области на мозъчната активност, които трябва да вземете под внимание, творейки мечтаното пространство:

1. Усещане и възприятие

Подобрете усещанията и възприятието си, като промените осветлението на дома. Заменете прекалено ярката светлина от големи лампи с дискретни аплици и плафони.

2. Учене и памет

Уменията за учене и запаметяване се усъвършенстват чрез мебели със заоблени ръбове. Според проучване на Калифорнийския университет, обзавеждането с кръгъл дизайн насърчава мозъчната активност.

3. Взимане на решения

Направете взимането на решения по-лесно, използвайки нестандартни хрумвания. Например, поставете кокетно кошче за боклук в близост до вратата. В него можете да изхвърлите всяка нежелана поща веднага, вместо да трупате информация с надеждата да я обработите по-късно.

4. Емоции

Погрижете се за емоционалното си благосъстояние, като поставите живи растения навсякъде вкъщи. Те намаляват стреса и повишават концентрацията.

5. Движение

Обновявайте интериора на всеки няколко години. Така не само ще избегнете застоя, но и ще се вдъхновявате от динамиката в обстановката винаги когато купувате нов диван, маса или картина.

Принципите на невроархитектурата са изключително лесни и приложими. Избягвайте съхраняването на ненужни вещи, за да не се чувствате неспокойни и угрижени. Тъмните и мрачни помещения водят до депресивни състояния, а твърде светлите – до стрес. Малките и неумело обзаведени стаи създават усещане за капан. Собствениците на мащабни пространства пък изпитват несигурност и дори страх.

 

Автор: Ива Лалова

 

 

Сподели: