Бременност

Наздраве!

Напитките по време на бременност

Наздраве!

През лятото всички приемаме повече течности... тялото само ни подканя към това. В началото на есента е добре да си припомним колко са важни те за цялостното ни здравословно състояние. Особено когато в мама расте още един мъничък организъм и от нея зависи колко добре ще се развива.

Всеизвестен факт е, че около 70-75% от човешкото тяло е вода. Зараждането на нов живот увеличава потребността от живителната течност по една много проста причина - тя е необходима за изграждането и растежа на новите клетки и доброто кръвоснабдяване както на организма на мама, така и на органите на бебчето, които се оформят още през първия триместър на бременността. Дехидратацията затруднява пряко работата и на бъбреците, които пречистват тялото ни от токсини.

Водата - извор на живот

Несъмнено най-препоръчителната напитка за всяка бременна. Звучи чак подозрително, но приемът на вода няма противопоказания и с нея не може да прекалите. Препоръчителната дневна доза е поне литър и половина-два. Дали ще пиете изворна, трапезна или филтрирана чешмяна вода, е въпрос на предпочитания. Ако обаче обичате минералната вода, правилото е - редувайте извора, от който е добита, за да избегнете натрупването на едни и същи минерали в организма.

Фрешове

Прясно изстисканите сокове несъмнено са добър източник на витамини. За да бъдат добре усвоени от организма, обаче, е добре да ги приемате с допълнително количество вода.

Гледайте на плодовите сокове като на сладкишите - позволявайте си ги, но не прекалявайте, защото и те спадат към т.нар. бързи въглехидрати и рязко повишават нивото на кръвна захар и инсулина. Затова комбинирайте плода със зеленчук. А ако искате да извлечете максимална полза от тези растителни витамини, приемайте плодово-зеленчуковите сокове под формата на нектар - така ще се възползвате и от предимставата на ценната им целуоза.

Отворете долапа на баба, защото компотът е интересена, лесно достъпна и полезна напитка, особено ако е без захар и пасиран под формата на нектар.

Смути - течната храна

Тази питателна напитка, станала доста популярна напоследък, е спорно дали да бъде отнесена към храните или напитките. Класическото смути е зеленото - пасирани листни зеленчуци и плодове, подправени според вкуса и нуждата. Плюсовете му за една бременна са витамините и ниското съдържание на мазнини. Избягвайте ги обаче, ако храносмилателната ви система е слабо място, и имайте предвид, че зелените листни зеленчуци влияят на усвояването на калций и йод (респективно на функцията на щитовидната жлеза)!

Шейк от сусамово мляко

Сусамът е изключително богат на калций. Това само по себе си го прави полезен за всяка бременна жена. Пасирайте сусама с вода в съотношение 1 към 2, овкусете полученото мляко с любим плод или просто с мед и канела и се насладете на нещо здравословно и вкусно. И отново - не прекалявайте, защото освен на калций е богат и на мазнини.

Мляко

Дайте приоритет на киселото пред прясното. Айрянът не само ще ви освежи, но и ще ви достави част от така необходимите, особено през втория триместър, белтъчини. По възможност го консумирайте безсолен.

Избягвайте или поне ограничете:

  • Алкохолът е табу по време на бременност.

  • Кафето е диуретик, който дехидратира. Съдържанието на кофеин (както и в черния чай) учестява сърцебиенето и киселините, повишава кръвното налягане и превъзбужда. Не се подлъгвайте да консумирате безкофеиново кафе, тъй като преработката му с цел извличане на кофеина го прави дори по-неподхоящо като напитка.

  • Зеленият (и белият) чай пък често понижава кръвното налягане и също съдържа кофеин.

  • Газираните безалкохолни напитки са богати на фосфор, а увеличените му нива водят до дисбаланс в обмяната на калция.

  • Диетичните напитки съдържат аспартам.

  • Натуралните сокове освен голямо количество захар в повечето случаи съдържат и оцветители, овкусители, стабилизатори... и минимално количество плод.

Знаете ли, че?

Студените напитки дразнят лигавицата на стомаха и червата, което затруднява перисталтиката. Специалистите препоръчват консумирането на течности със стайна и дори близка до телесната температура.Автор: Смиляна Димитрова

Консултант: Д-р Любомир Дамянов

 

 

Сподели: