Lifestyle

Менюто на кърмачката = Менюто на бебето

Храненето по време на кърмене е толкова важно, колкото и през бременността. Не забравяйте две неща - първо, през този период нараства нуждата от енергия, витамини, минерали и вода; второ, всичко, което майката яде и пие, отива в кърмата.

Менюто на кърмачката = Менюто на бебето

Храненето по време на кърмене е толкова важно, колкото и през бременността. Не забравяйте две неща - първо, през този период нараства нуждата от енергия, витамини, минерали и вода; второ, всичко, което майката яде и пие, отива в кърмата. Най-важното е храната на майката да е здравословна, а диетите за отслабване да бъдат оставени за по-късен етап. Всички вредни навици като цигари, алкохол, тонизиращи напитки или приспивателни трябва да бъдат забравени.

В периода на кърмене жената трябва да си набавя от 450 до 700 допълнителни калории на ден, при условие, че не е с наднормено тегло. Храната трябва да се приема на по-малки порции, но по-често - минимум пет пъти на ден (с две междинни закуски преди и след обяд).

Специалистите препоръчват да се увеличи приемът на калций, както и на други микроелементи като желязо, цинк, магнезий  и витамини -  витамини D и Е, фолиева киселина. Нормалният всекидневен прием на калций трябва да е 700-800 мг, но по време на кърмене е необходимо той да нарасне до 1,250 мг дневно. За да си осигурите нужното количество, е желателно да изпивате около литър прясно мляко на ден или 2 кофички кисело. Цинкът се съдържа в месото, яйцата и зърнените храни, а магнезият - в зърнените храни и ядките. Витамин E има повече в пшеничните зародиши, ядките, слънчогледовите семки. Богати на желязо са месото, яйцата, пшеничните зародиши.

ХРАНИ, КОИТО СТИМУЛИРАТ ПРОИЗВОДСТВОТО НА КЪРМА

Да не забравяме, че водата е основна съставка на майчината кърма. Така че, освен храните, богати на калций и протеини, които са мощен стимулатор за образуване на мляко, кърмачките трябва да приемат достатъчно количество вода. Изпиването на литър прясно мляко на ден не е достатъчно, трябва да се пие и поне още толкова вода, сок, фрешове за да има майката достатъчно кърма.

Иначе храните, познати като лактогенни или образуващи кърма са: кайсии, моркови, сладки картофи, домати, магданоз, копър, кимион, кориандър, анасон и всички видове зелени листни зеленчуци. Като стимуланти за образуване на кърма са познати още: сминдух, хмел, коприва, малинови листа, овесена слама, бенедиктински трън и други билки. Като стана дума за това - внимателно с билките и подправките!

Както лекарствата, така и химичните компоненти на билките попадат в кърмата. Затова, преди да решите да вземете някакво лекарство или хранителна добавка на билкова основа, трябва да се консултирате с лекар.

Майките-кърмачки трябва да се отнасят внимателно и към избора на чай. Като стимулатори на майчината кърма се използват анасон, пореч, малинови листа, магарешки бодил, копър, чесън, коприва, копърени семена, върбинка, канела. Други обаче, като градински чай и джоджен, които се съдържат често в храните, спомагат за спиране на кърмата и са подходящи, когато майката реши да отбива бебето си.

Примерно меню в периода на кърмене:

След ставане от сън: 100-150 мл прясно изцеден плодов или зеленчуков сок или кисело мляко с мюсли.

Закуска: 50 г обезсолено краве сирене, маслини, пълнозърнест хляб.

Втора закуска: 200-250 мл кисело или прясно мляко с овесени ядки или плодове и ядки (орехи, бадеми).

Обяд: 200-250 мл таратор или 200 г салата от сезонни зеленчуци, овкусена със зехтин, лимон и малко сол; печена риба или пилешка пържола, гарнирана със зеленчуци на пара.

Следобедна закуска: филийки пълнозърнест хляб със сирене и айран или едно твърдо сварено яйце, както и малко количество сурови ядки.

Вечеря: салата със зехтин, лимон и малко сол; парче варено месо, малко количество сурови ядки.

Преди лягане: чаша прясно мляко или кисело мляко с мюсли, алтернативно може да се изяде един плод.

ЗАБРАНЕНИ И НЕПРИЕМЛИВИ ХРАНИ И НАПИТКИ

Категорично забранено е тютюнопушенето по време на кърмене, тъй като никотинът отива директно в млякото и организма на бебето. Алкохолът е позволен в минимални количества, ако няма да кърмите в следващите няколко часа. Кофеинът от кафето или силния чай преминава директно в кърмата и може да предизвика безпокойство и нервност у детето. Газираните напитки пък предизвикват стомашен дискомфорт у кърмачето.

Пикантната храна, съдържаща лук, чесън, люти чушки и подправки придава вкус на кърмата, който никак не се харесва на детето, а продукти като зеле и боб могат да причинят болезнени колики.

Има и друга теория, а именно, че един от начините за формиране вкуса на кърмачето е посредством различните вкусове на кърмата, което се постига с разнообразното хранене на майката, включително и на умерени количества пикантни, бобови и по-грубо  целулозни храни.

 

Автор: Тони Тодорова
Консултант: Д-р Мария Николова, специалист „ Хранене и диететика", Медицински Университет - София, Катедра „Хигиена, медицинска екология и хранене", тел. 0889628851

 

 

Сподели: