Развитие и обучение

Колелото - вечната страст на децата

Децата растат не с дни, а с часове и интересът им към детската количка бързо спада. Идва време да купите ново превозно средство – велосипед. Предстоят много слънчеви дни, които малчуганите могат да оползотворят на две - три гуми.

Колелото - вечната страст на децата

Децата растат не с дни, а с часове и интересът им към детската количка бързо спада. Идва време да купите ново превозно средство - велосипед. Предстоят много слънчеви дни, които малчуганите могат да оползотворят на две - три гуми.

Триколката

Първото, с което бихте могли да смените количката, е триколка с дръжка за управление. На нея можете да качите малкото и да го возите още от навършването на една година. Тя е снабдена с обръч, който опасва детето и не позволява то да изпадне, дори и когато не се държи. Има и поставка за крачетата, когато те все още не достигат педалите. В днешно време има голямо разнообразие на този тип артикули. Производителите правят все по-различни видове, оформяйки предницата като мотоциклет, като глава на животно, отзад слагат багажник, кошничка, да не говорим за декоративните детайли. Има модели с фарове, музикален пулт, с клатещи се животинки и т.н. Има летни модели със сенник и специален държач за бутилка с вода. Хубавото е, че почти всеки допълнителен детайл може да се свали и да се получи обикновено колело. А чрез дългата ръчка, освен че щади кръста си, родителят всъщност управлява колелото, защото детето все още е малко за това.

При много майки се появява съмнението, струва ли си да се купува колело с дръжка, при положение, че родителят е отново в ролята на возещ, както с количката. В подкрепа на тези триколки ще кажем, че са по-лесни за придвижване по тротоарите и в магазините, тъй като са с по-малки размери. По-леки са и като тегло. Освен това, на едногодишното мъниче ще му се вижда страшно интересно и ново усещането да се вози на почти истинско колело, вместо да е „затворено" в голямата количка. Недостатък на триколката е, че не можете да се спрете в градинката и да оставите детето в нея, а вие да поседнете на пейката без да го държите. При по-рязко движение на детето или неочаквано желание за ставане, триколката може да се обърне. Затова запомнете, че ако вземете такова превозно средство, докато детето е в него, трябва задължително да го държите. Ако решите да спрете някъде, по-добре извадете мъника от там.

Когато малчуганът вече е достатъчно голям и успява да достига сам педалите, а и вестибуларният му апарат е достатъчно оформен, за да управлява, можете да вземете велосипед с три колела, без ръчка за управление. Както вече споменахме, ако имате триколка с дръжка, пробвайте да махнете всички допълнителни елементи, като самата дръжка, обръча около детето, поставката за крачета. Започнете да учите детето да държи крачетата си на педалите, да ги върти и да управлява кормилото. Не се надявайте на чудеса, нещата стават бавно! Все пак, то трябва да усвои две дейности едновременно. В началото може би ще се опитва да се отбутва с крачета на земята, по подобие на колите за яздене, но постепенно ще научи и функцията на педалите.

Двуколесните модели

Двуколесните велосипеди с или без помощни колела, като например тези с рамка като на голямо колело, са подходящи за по-големи деца, към 3-4-годишни. Те са по-сериозни на външен вид, с по-големи колела, за да може да се развиват по-големи скорости, но при избора им трябва да се имат предвид темперамента и активността на детето. Първият истински велосипед трябва да бъде устойчив и да не е висок, за да може лесно да се качва, слиза и дори да пада! При всички случаи трябва да е здрав, за да издържи паданията на „заека" и опасните маневри на „професионалиста". Ако детето ви е активно и подвижно, пази добро равновесие при скачане и се люлее силно на люлките, е много вероятно бързо да се научи да пази равновесие на две колела и на четири годинки да кара самостоятелно. Купувайки такъв велосипед, обърнете внимание на спирачката. Хубаво е тя да е крачна. Ръцете са неоходими, за да държат кормилото и да поддържат равновесие. Ако спирачката е ръчна, проверете дали е достатъчно мека, т.е. дали ще стига силата на детето, да я натиска.

На детските модели велосипеди лесно се регулират седалката и кормилото. Допълнителните колелца, когато ги има, също се свалят лесно. Веригата е покрита със специален капак, който пази да не се оплитат панталоните и връзките на обувките (капакът е задължителен, следете наистина да го има).

N.B.! Технически характеристики

КОЛЕЛА

Смята се, че с гумени колела се развиват по-големи скорости и тогава малките деца може да не се справят с управлението. За безопасност, велосипедите за деца до две годинки се произвеждат с пластмасови колела. Минусът в този вариант е, че тези колела се изтриват по-бързо на асфалта.

ДРЪЖКА ЗА УПРАВЛЕНИЕ

Необходимост за удобно управление от родителя. Лесно се демонтира.

 ПРЕДПАЗЕН ОБРЪЧ

Обръчът на триколките с ръчка е важен, за да предпазва малкото дете от изпадане. След време, когато детето усвои карането, обръчът  е едно от нещата, които могат да се махнат.

ПЕДАЛИ

При покупката, задължително проверете дали педалите се въртят лесно. Ако са много стегнати, на детето ще му бъде трудно да се научи да ги върти. При някои модели педалите са поставени много напред и тогава дори и най-дългокракият двугодишен малчуган трудно би ги достигнал. При други модели педалите се фиксират, за да не се въртят, и детето може просто да държи крачетата си на тях. Има и модели с допълнителна поставка за краката.

СЕДАЛКА

Седалките биват твърди и меки. За най-малките са подходящи широки, плоски седалки, с формата на столче. Проверете дали седалката се регулира на височина. Когато я настройвате, се ръководете от простото правило - крачето трябва да е почти изправено, когато педалът е в най-долно положение, а в най-горно - да не опира в кормилото. Крачето трябва да стъпва с цяло стъпало на педала. В съответствие с това се регулира и височината на кормилото.

КОРМИЛО

Кормилото трябва да е удобно за държане с изпъната ръка, даже и на завоите. Внимание: при пълен завой, кормилото не трябва да застава на 90°! В противен случай, при евентуално падане или среща с препятствие, дръжката на кормилото ще се окаже на нивото на корема и велосипедистът може да получи травма.

БАГАЖНИК ЗА ИГРАЧКИ

Съществуват модели с различни багажници - самосвал, кош, кошница и др. На детето най-вероятно ще му хареса не само да кара колелото, но и да прекарва разни неща с него, например да товари багажника с играчки или да разтоварва пясък от него.

ТЕГЛО

Теглото на колелото има значение за майките, които живеят в блокове без асансьори, или в случаи, когато порасналото дете ще трябва да го носи или придвижва само.

 

Автор: Цвета Лазаркова

 

 

 

 

Сподели: