Здраве и красота

Как да запазим добра форма по празниците

След дългия коледен пост продължителните празници са сериозно изпитание за добрата ни физическа форма.

Как да запазим добра форма по празниците

Преяждането става устойчив навик от Рождество до Нова година и почивните дни около тях, почти всички от които са именни. Тогава буквално ставаме от една маса, за да седнем на друга. Каквито и привърженици да сме на здравословното и диетично хранене, в такива дни е повече от нелепо да се цупим на свинските пържолки, киселото зеле, сармичките с кайма, тлъстата баница и баклавата, залята с масло, и всички останали неизброими гастрономически изкушения. Сядайки на празничната маса и сред обичаните от нас хора, просто трябва да се отдадем на удоволствието от вкусната и изобилна храна, а ако не искаме да провалим добрата си форма, трябва да знаем как да го правим, за да не напълнеем.

ДА ПОМИСЛИМ ПЪРВО ЗА МЕНЮТО

Да препоръчваме диетично приготвяне на традиционното коледно и новогодишно меню е повече от нереалистично. И все пак можем да направим нещо в тази посока, без да се отдалечаваме много от обичаите. Например за сармичките и плънките с ориз може да се използва кафяв, който е богат на фибри, витамини от групата В и минерали. Освен това е с много нисък гликемичен индекс, т.е. абсорбира се бавно и не води до покачване на нивото на кръвната захар. Единственият му недостатък, в сравнение с белия, е далеч по-бавното му приготвяне. Може да се използва и булгур вместо ориз за приготвянето на някои традиционни празнични ястия.

НЕ СЛИВАЙТЕ ОБЯДА С ВЕЧЕРЯТА

Това, че ставаме и сядаме от една трапеза на друга, не е така пагубно за добрата ни форма, както непрекъснатото похапване на крак или засядането на масата, което прелива от обяд във вечеря. Да сновем постоянно до хладилника или до отрупаната с лакомства празнична маса е също толкова вреден навик. Между отделните, макар и обилни, хранения трябва да има поне два и половина-три часа пауза, през което време е най-добре да направим разходка на чист въздух, вместо да похапваме това-онова. И още нещо - не пирувайте в малките часове!

ЯБЪЛКА С КИСЕЛО МЛЯКО ЩЕ ВИ ОСВОБОДИ ОТ ТОКСИНИТЕ

Комбинацията между пектина в ябълката и активните съставки на киселото мляко стимулира перисталтиката и изчиства безотказно чревния тракт. Затова една по-скоро кисела, отколкото сладка, ябълка с половин кофичка кисело мляко ще ви освободят от токсините. Плодът обаче не трябва да се яде за десерт, а между две основни хранения или поне половин час преди да седнем на масата.

ЗАПОЧВАЙТЕ ДЕНЯ С ДВЕ ЧАШИ ТОПЛА ВОДА

Това е добър съвет не само за празниците. Както си правим сутрешен тоалет, така трябва да свикнем да се измиваме и вътрешно. Две чаши с топла вода сутрин на гладно изплакват стомаха от вчерашните хранителни остатъци и го подготвят за работата му през деня. Освен че това е много здравословно, води до стопяване на излишните мазнинки по талията.

РАЗТОВАРВАЩИЯТ ДЕН Е ЗАДЪЛЖИТЕЛЕН

Веднъж седмично трябва да се прави един разтоварващ ден, особено когато имаме натоварени в гастрономическо отношение дни. Той може да се проведе само с вода - това е твърде екстремно по време на коледно-новогодишните празници. Да се пие само прясно изцеден сок от плодове или зеленчуци е чудесна идея, но трудно осъществима. Най-реалистичен е вариантът да определим един ден, в който да ядем само пресни плодове и салати от зеленчуци. Количеството не е от значение, важно е да не ги смесваме на едно ядене.

НИСКОКАЛОРИЧЕН АЛКОХОЛ НЯМА

Производителите на алкохолни напитки са помислили донякъде за дамите и на пазара има продукти с по-ниско съдържание на алкохол - предимно вино и бира. Пълна илюзия е обаче, че има нискокалоричен алкохол - всеки вид алкохол е помпа за калории. Другата заблуда е, че алкохолът спомага за храносмилането. Това е вярно, но в много малки количества, каквито трудно удържаме по празници. И все пак храносмилателните дози са: 25 - 50 мл аперитив - за дами, и до 100 мл за господа, и чаша вино с храната - за жени, и до две чаши - за мъже. Освен това никога не смесвайте алкохола с енергийна напитка като кафе, кола и др. Това увеличава калоричността му, а освен това комбинацията не е безопасна. Някои я определят като да натиснеш едновременно педала на газта и спирачката.

И, РАЗБИРА СЕ - СПОРТ

Под спорт разбираме не непременно да прекараме три часа във фитнеса, което също е добра идея. Винаги можем да намерим 20 минути за гимнастика вкъщи. Една разходка на открито е за предпочитане - вместо да се качим в колата, за да отидем на поредното гости, може да походим пеша, макар и в града. А ако сме в планината - няма какво да попречи дълго да се разхождаме на свеж въздух или да покараме ски. Това е най-сигурният начин да запазим добрата си форма. Без него просто няма да стане.

Автор: Тони Тодорова

 

Сподели: