Особености в развитието

Играта на играчките I част (възраст 0 – 12 месеца)

Откриването и купуването на подходяща играчка за бебето е сериозно предизвикателство - разнообразието е огромно и всяка играчка обещава да е „най-добрата".

Играта на играчките I част (възраст 0 – 12 месеца)

"Франклин уви ръката си в одеалото на Хариет, направи муцунка на кученце и започна да лае:

-Бау! Бау! 

Хариет се заля в щастлив смях.

-Разбра ли, Франклин? - попита мама Костенурка, Хариет е щастлива не заради твоето куче Сами. Не Сами я забаялява, а ти - нейният по - голям брат"

Полет Буржоа и Бренда Кларк, 

„Франклин и сестричката му Хариет" 

 Откриването и купуването на подходяща играчка за бебето е сериозно предизвикателство - разнообразието е огромно и всяка играчка обещава да е „най-добрата". Изборът ни всъщност трябва да бъде основан на наличните и предстоящите в близко бъдеще двигателни умения на детето, както и на възможностите му за възприемане и обобщаване на информацията. Първата година от живота е време, в което то открива себе си, близките и околния свят посредством своите сетива - зрение, слух, тактилна, вестибуларна и проприоцептивна чувствителност. Това става постепенно и естествено във времето, като по - простите двигателни актове се усложняват, без детето да се обучава специално. Ето какво да очаквате от бебето през първата година и как да стимулирате развитието му.

0 - 3 месеца:

Новороденото бебе е свикнало с гласа на мама, слушало е ритъма на сърцето й, още докато е било в утробата, затова се чувства най-сигурно, когато се гушка в нея - тяло в тяло, усещайки допира на кожата и аромата й. Отначало то не може да контролира движенията си поради факта, че е нужно време рефлексите да бъдат заменени от волеви движения. Това е период, в който бебето общува с родителите си невербално - то може да покаже кое му е приятно или не с гримаса, плач и посредством телесния контакт. Ето някои играчки, които ще бъдат полезни за този етап:

  • Сетивна играчка - трябва да е мека на пипане, с ярки цветове, различни материи и пълнеж. Това може да бъде животинче или кърпа, която да е удобна за хващане от детската ръчичка, т.е. да не е много обемна, а отделните й елементи да са изработени контрастно. Целта на този тип играчка е да достави различен тип усещания на сетивата, от друга - да успокоява бебето, особено ако носи мириса на мама;
  • Играчка над леглото - тя ще помогне на бебето да стабилизира уменията за фиксиране и проследяване на движещи се обекти, а също ще спомогне да се изгради ритуал преди заспиване. Задължително трябва да бъде поставена на нивото на гърдите на детето, а не над главата му, за да може да я наблюдава без усилие и извъртане на очите нагоре;
  • „Активна гимнастика" - този тип мултифункционални играчки стимулират не само сетивността на бебето, но и двигателните му умения. „Вълшебните килимчета" са особено подходящи за овладяване на трудната за мъниците поза „по корем". Поставено така, то ще има възможност да лапа различните части на основата, да достигне ръката си с уста, да усети с тялото си разнородния релеф или да наблюдава движенията си в специално разположено за целта огледало. Стабилизирането на позицията „по корем" е базисно за развитието на така важното моторно планиране на детето. Поставено по гръб то ще има възможност да протяга ръце нагоре и да докосва закачените играчки. В началото това става случайно, постепенно с опита се превръща в целенасочен двигателен акт;
  • Дрънкалка - добре е да бъде ярка (бебетата харесват червения цвят) и да бъде удобна за хващане, с форма на геврек или гиричка.

3 - 6 месеца

Това е време, в което малкият човек открива тялото си, неговите части и интересни движения. Бебето експериментира - с ръцете, с гласа си и с начините, по които може да привлече вниманието на мама. То вече хваща волево дрънкалка, може да я удря в себе си и в пръчките на леглото. Детето държи добре изправена главата си и полезрението му е разширено.

Как да стимулирате бебето на тази възраст:

  • Имитирайте това, което прави мъничето, като му давате време за отговор. Стойте близо до лицето му, така че да ви вижда добре и повтаряйте мимиката и звуковете му, така ще имате споделено внимание и то ще разбере, че играта е желана от вас;
  • Поставяйте бебето в различни позиции, за да усъвършенства движенията си, правете му масаж и гимнастика, за да усеща по-добре частите на тялото си;
  • Поощрявайте играта с ръцете, сега е времето за изработване и подобряване на координацията между очите и ръцете;
  • Давайте на детето да докосва и хваща различни по материя, цвят и плътност играчки.

6 - 9 месеца

Бебето вече е разбрало играта с имитацията и я търси активно по време на ежедневните дейности - хранене, преобуване, разходка и т.н. Малкият човек вече седи, променя позицията на тялото си, за да достигне играчка, повдига и протяга ръка към играчка от позиция на четири опори. В края на периода се опитва да лази, лапа си крачетата, прехвърля играчка от едната ръка в другата, задържа по една играчка едновременно в двете ръце.

Време за игра!

  • Поставяйте любими играчки в обсега на детето - нека се опитва да ги достигне само;
  • Измисляйте си ваши игри - кратки и лесно изпълними от бебето, със серия от движения, които то да изпълни с мигновен ефект, например като криеницата;
  • Предлагайте на малкия човек играчки, изискващи различен тип манипулиране - с натискане, завъртане, издърпване, преместване, отваряне и т.н. Не е добре да се затрупвате с такъв тип играчки, защото после детето ще търси изключително играчки с бърз ефект - звуков, светлинен и др.

9 - 12 месеца

Революция!

Бебето вече се опитва да пълзи, да се изправя, придържайки се за пречките на кошарата, придвижва се странично по мебелите. Благодарение на вертикализацията и пълзенето то има достъп до различните кътове от дома, до предметите на възрастните и новите играчки. Движенията на ръцете са станали по-прецизни, отделят се пръстчетата за манипулиране с по-фини захвати. Игрите с имитация, които малчуганът вече познава, имат резултат: положени са основите на важната триада „партньорство - подражание - реч". Благодарение на споделеното внимание бебето спазва правилото „гледам, слушам, чакам" адекватно в играта. То разбира част от езика на възрастните, както и ситуациите от ежедневието, свързва наименованията с обектите и изпълнява някои прости инструкции.

Какво е добре да правите:

  • Позволявайте и поощрявайте докосването и играта, това ще помогне на детето да усети разнообразната консистенция и аромат. Храненето с пръсти и първите „неуспешни" опити за боравене с лъжица ще стимулират самостоятелното хранене. Това е естествен етап от развитието, свързан с тактилния опит и координацията между ръката и устата и не бива да бъде отлаган във времето поради неудобството от цапане;
  • Въведете една „мобилна" играчка - за дърпане, бутане и т.н. заради характерния за възрастта интерес към движението;
  • Назовавайте обектите и предметите около малчугана - дори и да не е активен говорно, така ще му помогнете да повиши разбирането на речта;
  • Учете бебето на частите на лицето и на тялото, показвайте детайли на играчките;
  • Търсете разнообразието в играчките, но не се презареждайте;
  • При повишената двигателна активност детето има достъп до предметите на възрастните - контролирайте този процес, нека играчките са приоритет. В ръцете на родителите е да поддържат интереса към подходящите за възрастта игри, тъй като бебето обича вниманието на мама и тати повече от всички атрактивни джунжурии.

Весели игри!


Милена Макавеева - логопед
Терапевтичен и обучителен център „Пумпелина"

 

 

Сподели: