Здраве

Хранене на малкото дете

Правилното хранене до голяма степен определя хармоничния растеж, физическото и нервно-психическото развитие на малкото дете.

Хранене на малкото дете

Адаптирането от бебешка храна към храната на възрастните трябва да се извърши плавно. През периода на преходно хранене малкото дете се приобщава към семейната трапеза. По-едри парченца - нарязани, настъргани, смлени или накълцани, се предлагат едва след една година и половина. Повечето от децата до третата година имат „броеница" от 20 млечни зъбчета, което е повече от ясен знак за постепенно преминаване към кухнята на мама и тате. Прекалено дългото предлагане на пасирана храна задържа развитието не само на умението за дъвчене, но и артикулацията и задържа развитието на говора.

Детето порастна, проходи! Нека хапва вече това, което и ние!

Вредни практики

Някои родителите предпочитат да хранят детето с обща храна - ястия, приготвени за цялото семейство. Нерядко то получава само супата или соса от яденето, надробен с хляб, а консистенцията е неподходяща- зеленчуците и месото са едро нарязани, ястията - запържени и с пикантни подправки. Преборете се с остарелите схващания, особено на бабите, за „добре хранено дете". Помолете познатите си да не подаряват на детето лакомства. Освен че са източник на празни калории, в някои от тях се крият всевъзможни ядки, които могат да предизвикат алергия и задавяне. Не се поддавайте на модни диети и нетрадиционни  методи на хранене. Разделното и вегетарианското хранене, както и суровоядството, са неприемливи и се отличават от принципите на рационалното хранене, което е от изключително значение за здравето на малките деца.

Млечните продукти - с приоритет

Неотменна част от менюто остава млякото, след края на първата година се препоръчва дневен прием около 400 - 500 мл. Предпочитат се специалните млека за деца, подходящи за тази възраст, а не квасено краве или козе мляко. Млякото трябва да е с обичайна масленост (3,2% или 3,5%), което осигурява балансиран внос на отделните хранителни вещества и пълноценно усвояване на мастноразтворимите витамини и калций за здрави кости и зъби. Към края на втората година някои порции мляко могат да се заменят с млечни продукти - айрян, кисело мляко, извара, обезсолено сирене, средно по 20-25 г на ден. Харесват се заради млечния вкус, а десертите мляко с ориз или грис, кремкарамел и други са любими на децата.

Преди всичко - разнообразие

В ежедневното меню на малкото дете е важно да присъстват различни храни. Нито един продукт не може да осигури всички необходими хранителни вещества - картофът, например, осигурява витамин С, но не и желязо! Наред с картофите задължително трябва да бъдат включени и разнообразни зърнени продукти. Те са богати на комплексни въглехидрати (скорбяла) и са важен източник на енергия. Подходящи храни на зърнена основа са: хляб, макаронени изделия, гевреци, ориз, царевица, грис, жито, корн-флейкс, мюсли. След 2-годишна възраст постепенно се въвежда и пълнозърнест хляб. Ограничавайте предлагането на тестени храни с високо съдържание на мазнини - мекици, панирани фи­лии, банички, тутманик и др.

С месните продукти, яйцата и варивата се внасят пълноценни белтъци, мазнини и минерални вещества. Включват се в менюто по 50-60 г 4-5 пъти седмично, което предпазва детето от анемия. Предпочитат се нетлъсти меса, птици (без кожа), риба, яйца, черен дроб, фасул, грах, леща. След 1-годишна възраст детето получава вече по едно цяло яйце - жълтък и белтък, от 3 до 5 пъти седмично.

Не забравяйте, че вкусовите предпочитания и хранителните навици, придобити в ранната възраст, се запазват за цял живот. Старайте да не повтаряте дадено ястие повече от 1 път седмично. Възползвайте се от специално разработените от диетолози рецепти за тази възраст, приготвени с подходяща кулинарна обработка в кухните за деца, или предлаганите на пазара готови храни.

Зеленчуци и плодове

Те са с висока хранителна стойност, съдържат множество витамини, минерални вещества, хранителни влакнини и други биоактивни вещества. Стимулират двигателната функция на стомашно-чревния тракт, секрецията на храносмилателните жлези и влияят благоприятно на чревната микрофлора. Плодовата захар им придава сладост и ги прави любим десерт. Осигурете 2 порции дневно разнообразни плодове (около 200 г), за предпочитане сурови. Предпочитайте естествено съзрели в сезона плодове и зеленчуци, местно производство, отглеждани с методите на органичното земеделие. Приучете децата да консумират и 2-3 порции зеленчуци дневно, като включвате както жълто-оранжеви, така и зелени листни зеленчуци. Съвременните методи за консервиране чрез замразяване, стерилизиране и сушене позволяват целогодишно запазване на ценните им свойства.

Неподходящите и опасни храни

От продуктите с висока енергийна плътност и ниска хранителна стойност - масло, захар, сладкарски изделия и десерти, са необходими съвсем малки количества. Те осигуряват допълнителна енергия извън тази, обезпечена от основните групи продукти в дневното меню. Децата трябва да получават не по-малко от 10 г дневно растителни масла и/или краве масло, източник на ценните ненаситени мазнини. Не ги заменяйте с маргарин и продукти, съдържащи хидрогенирани (втвърдени) масла, както и особено вредните и опасни трансмастни киселини.

При разширяване на диетата след първата година избягвайте да поднасяте неподходящи храни. Табу са junk foods - храни с добавени нитрити, консерванти, ароматизатори, оцветители и хранителни добавки, които усилват апетита (като глутамат и др). Избягвайте салами, кренвирши, шунка, пушени продукти (меса, риба или сирена), храни с пикантни подправки. Не се препоръчват сухи супи и бульони, чипс, снакс, пръчици, близалки...

Основен принцип още от захранването е да не солите допълнително храната. Не поставяйте солница на трапезата по време на хранене. При приготвяне на тестени закуски се добавят минимални количества сол, а сиренето предварително се обезсолява. Осолените храни (туршии, трайни колбаси) се избягват.

Старайте се да не подслаждате допълнително. Ограничете консумацията на захар, като отчитате и съдържащата се в напитките, а не само в сладкишите. Това е важно условие и за ранната профилактика на зъбния кариес - заболяване, пряко свързано с високата консумация на захарни изделия.

Насърчавайте детето да пие вода, за да утолява жаждата си. Не я замествайте с мляко или плодов сок. Избягвайте да предлагате много студени и горещи напит­ки. Обръщайте внимание на състава на натуралните плодови сокове и нектари. Нерядко те съдържат само 10% натурален плодов сок, а останалото е добавена захар, ароматизатори и оцветители. Не се препоръчва предлагането на безалкохолни напитки. ¾ чаша плодов фреш (прясноизцеден) замества 1 порция плодове, препоръчвани в дневното меню за деца.

Допълнителни съвети

  • Не оставяйте децата без наблюдение, докато се хранят. Малките частици храна, особено при плач и смях, могат да попадат в дихателните пътища и да предизвикат инцидент, застрашаващ живота и здравето.
  • Здравото, физически активното дете се нуждае от хранене през интервал от 4 часа. След навършване на годинка нарастват възможностите му да усвоява по-голям обем порция около 300-350 мл и да се храни 4-5 пъти дневно.
  • Някои, най-вече злоядите и слабичките, се нуждаят от междинни хранения. Погрижете се да подсигурите плодове, зеленчуци, сирене, несолени солети и пълнозърнести десерти.
  • Ако детето е много взискателно и с капризен апeтит, проявете изобретателност - включете го в приготвянето и декорирането на храната. Естетически поднесената храна възпитава детето, а усвояваненето на боравене с прибори е част от културата на храненето.

 

Д-р Светлана Михайлова

 

 

Сподели: