Здраве

Храната на боговете

Или „хранителната верига“ майка - кърма - бебе

Храната на боговете

Има една фраза „YOU ARE WHAT YOU EAT", това е слоганът на английска диета, разработена от Джилиан МакКейт. В превод означава: Вие сте това, с което се храните. След бума на McDonalds и KFC, настъпи бумът и на здравословното хранене. И това беше неизбежен отговор на бързо затлъстяващото ни население. Културата на хранене е сложен процес, който ще продължи още доста години. Но, началото вече е сложено.

На българския пазар има все повече продукти и храни с надписи „екологично чисто" или „натурално", дори има и специализирани магазини само за „чисти" храни. Все повече хора започват да се замислят какво купуват и слагат в хладилниците си, и предлагат на децата си. И това е нормално, не веднъж излизаха статии и новини в медиите за открити нечувани и невиждани съставки в различни хранителни стоки. Някои ще кажат, че екологично чистите продукти са поредната мода в страната ни и може би ще са прави, ако, разбира се, правилното хранене и натуралните продукти биват схващани като нещо модно, а не здравословно.

В тази статия ще насоча вниманието си не към строгите диети, глада и тормоза върху организма. Не става въпрос и за реклама на екологични храни. Тук ще засегна въпроса за храненето на кърмещата жена. По своята същност кърменето е един естествен и физиологичен процес, който се случва от само себе си. И това е така, но има и една малка подробност: „YOU ARE WHAT YOU EAT". Без да имам намерението да популяризирам спомената диета, но името й е изключително подходящо за темата. И ако трябва да съм по-точна, когато говорим за храната, която приема кърмачката, тук вече трябва да се замислим не само за нейното здраве, но и за това на бебето. За да бъде темата изчерпателна, се обърнах към доц. д-р Донка Байкова, специалист по хранене и диететика. Първото нещо, което доц. Байкова изведе, като задължително условие за успешното кърмене, беше атмосферата и състоянието на духа на кърмачката. Тя трябва да бъде спокойна, за да има оптимално количество кърма, да е в добра обстановка, да не е преуморена и изнервена. На второ място е...

ХРАНИТЕЛНИЯТ РЕЖИМ

Най-важното - да се изгради правилен режим на приемане на храна и течности. Това означава, казва доц. Байкова,  да се храните пет пъти на ден, защото отговаря на физиологичнити ритми на храносмилатения тракт, а именно в 8.00, 10.00, 12.00, 16.00 и 19.00 часа. Друго важно условие за правилното хранене на кърмачката е тя да приема храна, която е щадящо приготвена. Не се препоръчват пържени, пикантни и люти храни. Трябва да наблегне на храна, богата на хранителни вещества и витамини както за нея, така и за бебето. Енергията на тази храна трябва да съответства на нуждите на периода, в който се намира жената, а именно тя трябва да произвежда кърма.

Тук е много важно да направим едно уточнение, когато става въпрос за хранене на кърмачката, а също и на бременната, всеизвестното правило „Яж за двама!" е абсолютно грешно. Двойните или дори тройни порции не гарантират качество на кърмата. В действителност има съвсем леко завишаване на калорийните стойности при кърмачката, за разлика от тези при жена на същата възраст, която не кърми. През първите шест месеца след раждането майката трябва да приема 670 ккал на хранене, а през вторите шест месеца 470 ккал. Ако трябва да направим по-точно сравнение, то ще се види, че потребностите се увеличават с от 10 до 50 ккал в полза на кърмачката. Което определено не означава двойна порция. Всъщност през този важен период при жената се увеличават потребностите само от някои хранителни вещества, но не и от всички. Повишава се пълноценният белтък, това включва киселото мляко и млечните продукти. Тоест, ако до сега жената е приемала около 350 г кисело мляко, то сега тя има нужда от 400-500 г, сиренето се увеличава от 50 г на 60 г. Белтъчините или нуждите от месо, месни продукти и риба се завишават също съвсем малко от 100-110 г на 130 г. Яйцата стават от 3-4 седмично на 4-5. Най-много се увеличава потребността от плодове и зеленчуци от 200 г те стигат до 350 г плодове и толкова зеленчуци. Нуждите от въглехидратни храни също се увеличават малко. Този тип храни винаги стоят в основата на пирамидите за здравословно хранене и общата потребност от тях е около 200-300 г. Това са картофи, хляб, зърнени храни - ориз, царевица, жито, овесени ядки, просо. Препоръчително е майката да спира избора си на пълнозърнени храни два пъти седмично. Пълнозърнени храни са тези, които са на базата на цяло зърно, което гарантира максимално присъствие на витамините и минералите, които обикновено се съдържат в обвивката на зърната. Варивата - боб, леща, грах, зелен фасул, соя, бакла, леблебия, са алтернатива на животинските белтъчни храни и са богати на растителен белтък. 

Всички тези промени в хранителния режим са необходими, защото физиологичната потребност от витамини и минерали се повишава. Чрез кърмата майката дава на детето витамините и минералите, от които то се нуждае. Затова и кърмата трябва да е богата на тези вещества. Така имунната система на бебето се засилва и има по-добра активност. За да отговори на нуждите му, майката не трябва да изчерпва своите лични запаси, защото това ще доведе до риск от различни дефицити за нея.

През различните периоди от развитието си, кърмачето има нужда и от различни вещества, които да получава чрез кърмата. Например потребността от калций е завишена, защото бебокът расте, развива се костният му апарат, а след шестия месец започват да никнат и зъбките. Желязото е друг елемент, който е важен за развитието на мъника. Потребността от него се повишава след шестия месец, защото до тогава малкият човек разчита на депата от желязо в организма си, които е получил от майчиния организъм по време на бременността. След като се роди той изчерпва до шестия месец запасите и би трябвало да започне да ги получава отново чрез храната, а кърмата, като всеки млечен продукт, не е богата на желязо. Затова и след шестия месец започва захранването с храни, богати на желязо, пюрета от месо, пюре от риба или обогатени зърнени храни, каши с желязо.

Ще се опитаме да ви представим едно приблизително ежедневно и седмично...

МЕНЮ НА КЪРМАЧКА

Ежедневно, майката трябва да приема поне една кофичка кисело мляко, за предпочитане до 2% масленост. 50-60 г сирене или 200-300 г извара, която е аналог на химическия състав на сирената, но е по-ниско калорийна. Всеки ден кърмачката трябва да приема 350 г зеленчуци и 350 г плодове, за предпочитане сурови. Всеки ден да присъстват 250 г въглехидратни храни, било то картофи, хляб, ориз или варива. Ежедневно 1,5-2 л течности, не е желателно да са много калорийни. По-добре да изберете трапезна вода, изворна или слабо минерализирана, чайове - билкови и богати на витамини и минерали. И всеки ден майката трябва да приема непроменено количество растителни мазнини, 2-3 с.л. олио или зехтин. Не прекалявайте с тях, защото това ще направи високо калориен хранителния рацион и ще бъдете предразположени към напълняване.

Седмично трябва да приема 3-4 пъти месна порция, 1-2 пъти седмично риба, 1-2 пъти седмично бобови, 4-5 яйца.

За обогатяване на кърмата

Ако ви направи впечатление, че кърмата има по-разреден състав, по-воднист, може да я обогатите, използвайки като добавка към своята храна пълнозърнести овесени ядки, които са много полезни и ниско калорийни.

Всяка сутрин яжте някакви зърнени закуски -  дали е пълнозърнест хляб, жито с плодове и мляко, овесени ядки, мюсли, корнфлекс, обогатявайте със сусамено семе ястия, салати, месни деликатеси. Препоръчват се мозаечните хлябове - едрозърнестите, където има 6-7 вида зърна.

Боб?!

Целият състав на храната на майката може да се отрази и на бебчето. Варивата, заради газообразуващите им въглехидратни съставки, имат флакулентни свойства. Затова трябва да се приготвят по-прецизно. Например бобът и лещата се консумират без люспите, да се готвят под формата на супа, а не на яхнии, като първата вода от варенето на боба се изхвърля. Другият вариант е да се избягва консумацията им. Консултирайте се с личния си педиатър. Ако според него коликите на бебето се засилват, той може да препоръча да не ядете известно време тази група храни.              

МИТЪТ ЗА БОЗАТА

Преди години, когата бозата беше на почит, нашите баби и майки ни съветваха да пием тази прекрасна напитка в промишлени количества. Важно е да отбележим, че тогава се е използвала класическа технология, чрез която са извличали бозата от ечемичен продукт. Продукт на зърнена основа, при който чрез ферментация се достига до една много приятна напитка, богата на витамини от група В и ред други съставки. Да, тогава бозата беше полезна и със сигурност е допринасяла за обогатяването и продуцирането на кърма.  

През последните години, обаче, такова нещо не се случва. По време на производството в бозата попадат излезли от срок на годност кифли, вафли и всякакви сладкарски изделия. С две думи, бозата е отживял мит за продукция на кърма и за повишаването й.

ДИЕТИТE И КЪРМЕНЕТО

Майките, които са качили повечко килограми през бременността, не трябва да се отчайват и да изключват идеята за връщане във форма и то още през кърмаческия период на бебето. Още след първия месец от раждането трябва да вземете мерки и за собствената си фигура и да започнете да влизате в норма. По начало кърмата и кърменето като процес водят до редукция на килограмите. През този период в организма на жената доминират хормони, които са с липолитично действие - разграждат мазнините и контролират теглото. Все пак има случаи, в които това не е достатъчно. По никакъв повод, обаче, не се доверявайте на различни диети, прочетени във вестници, форуми или препоръчани от приятелки. Първият, към когото трябва да се обърнете е личният ви лекар. Храните се правилно, целесъобразно, но въпреки това не сваляте излишните килограми! Лекарят ще ви направи необходимите изследвания, ако всички показатели са в норми и не може да помогне, ще ви пренасочи към специалист по хранене и диететика. Неговата задача е да изготви индивидуален режим за хранене, който е по посока редукция на килограмите. По правило диетологът намалява някои от висококалорийните храни (захарни изделия, газирани напитки, мед - който е и алергенен, прясно мляко), за сметка на други. Когато се изготвя меню на кърмачка, задължително то е строго индивидуално и освен по посока на сваляне на килограми е насочено и към задържане и стимулиране на кърмата. В тази ситуация на първо място е здравето на майката и бебето. Търси се балансът между оптимално количество кърма и редукция на тегло. Ако режимът, какъвто и да е той, започне да се отразява негативно върху производството на кърма, се започва работа по посока на засилване на кърмата чрез различни корективи.     

Забранено за кърмачки

Майката не трябва да използва храни, които биха могли да доведат до алергизиране на бебето. Първо, храната не трябва де е много солена и с голямо присъствие на рафинирана захар. Медът трябва да се избягва, защото е алерген, кафето превъзбужда бебето и не се позволява повече от едно на ден. Никотинът и алкохолът са абсолютно забранени. Газираните напитки са носители на много захари или на много Е-та. Всички технологично обработени храни съдържат тези елементи и затова майката е добре да премине към по-целесъобразни продукти и храни. Трябва в едно хранене да не приема повече от няколко Е-та. Обикновено те са изписани върху етикетите на храните, затова четете етикетите и ако в даден има повече от пет Е-та, то нека поне другият продукт да е натурален. Е-тата са добавки към храната, обикновено са химически субстанции, които могат да преминат в кърмата.

Колкото и страшно да звучи, майката е отговорна за здравето на своето бебе. За да отговори на това изискване, тя трябва да подбира храната си, да заложи на естествените продукти, да не лишава както своя организъм, така и този на бебето от полезни вещества и витамини.

От момента, в който на теста за бременност излязат двете чертички вие вече не можете да мислите само за себе си. Във вас расте нов живот и във всеки отделен етап от своето развитие той ще има нужда от ВАС.    

 

Автор: Биляна Цветкова
Консултант: доц. д-р Донка Байкова, специалист по хранене и диететика

 

 

Сподели: