Здраве и красота

Диви маймуни в човешкия ум

Човешкият ум често се сравнява с диви маймуни, прескачащи от клон на клон.

Диви маймуни в човешкия ум

Ако за малко наблюдавате мислите си, ще забележите, че те се сменят на няколко секунди. Една мисъл води до втора, трета и така за няколко минути можем да обиколим цялото земно кълбо, без да сме се усетили.

Медитирането е средство, с което се постига мастерство над ума, а самата медитация може да се разглежда като състояние на съзнанието, в което заемаме страничната позиция на безпристрастен наблюдател на всичко, което ни се случва.

ПОЛЗИТЕ ОТ МЕДИТАЦИЯТА НЕ СЕ ОГРАНИЧАВАТ САМО ДО ВЕДЪР И СПОКОЕН УМ

Емоциите и функциите на тялото се балансират и започваме да изпитваме радост и блаженство от живота без конкретна причина. Това се проявява на физическо ниво под формата на мек сияен израз на лицето и усещането, че каквото и да се случва около нас, всичко винаги е наред.

Ако сме много неспокойни и емоционални, е хубаво да започнем с техники за релаксация, преди да се отдадем на медитиране. Има дискове с водени релаксации или просто звуци, които вляят на подсъзнателно ниво и карат неспокойния ум да притихне, за да може после да се фокусира за медитацията. След като умът и емоциите се успокоят, могат да се включат медитативни техники.

АНА ПАНА И ВИПАСАНА

Ще опиша накратко будистката техниката за медитация ана пана и випасана, с която Буда е постигнал просветление. Тази техника може да се изпълнява вкъщи и от всеки, но се предлагат и 10 дневни фундаментални курсове, в които човек се потапя в мълчание, изолира се от света на уединено място и медитирането е основна дейност през целия ден.

Основно правило за всяка медитация е постоянството - за да има истински и дълготраен ефект, медитацията трябва да се практикува ежедневно по 20 минути на ден, като с времето продължителността може да се увеличава до час на ден. Най-добре е да я включим в ежедневния си сутрешен тоалет, преди закуска или вечер преди лягане. За да се подсещаме за този ежедневен ритуал, е хубаво да си направим кътче за медитация с малко килимче и удобна възглавничка, на която да сядаме, кръстосвайки крака върху килимчето. Тялото трябва да е в удобна позиция, първоначално може плътно облегнато на стена, като гърбът е съвършено прав. Ако е трудна позицията с кръстосани крака на земята, може да се седне на стол. Първата стъпка е фокусиране върху дишането, без да го променяме. Просто преместваме фокуса от мислите си към дъха си. Звучи лесно, но всъщност е цяло геройство, ако съумеем да задържим фокуса си в дъха, без да мислим, дори няколко секунди. Целта на медитацията не е да се спрат мислите, а да започнат да се наблюдават. Когато приемем позицията на наблюдател, ние не препускаме заедно с необуздания ум и бурните емоции, а наблюдаваме отстрани сякаш не се случва на нас. Тази позиция на наблюдател ни помага да спрем да реагираме на всеки външен стимул и да приемаме живота по-спокойно. В началото ще е трудно да наблюдаваме и ще се впускаме в мисли и емоции, тъй като това сме правили дълги години, а моделите трудно се премахват. Затова е важно да сме упорити и всеки път когато усетим, че сме преместили фокуса си от дишането, да се връщаме отново към него, без да се обвиняваме за разсеяността си. Този метод е най-фундаменталният за всяка медитация. Много е важно, когато осъзнаем колко е шумен умът, да не се впускаме в борба с него. Колкото повече се опитваме да го успокоим, той толкова повече ще се бунтува и ще произвежда още повече мисли. Приемаме факта, че умът не може да спре, и го оставяме като фон, като постоянно връщаме вниманието си към дишането. След като известен период от време сме наблюдавали само дишането, разширяваме фокуса си на наблюдение върху цялото тяло. Ще започнат да се появяват всякакви усещания по тялото, които умът определя като приятни или неприятни - болка, пулсиране, сърбеж, гъделичкане, вибриране и т.н. Поведението на медитиращия трябва да остане еднакво към всички усещания без каквато и да е реакция. В началото, когато човек започне да се занимава с медитация, може леко да променя позицията на тялото си, но напредвайки в практиката, тялото трябва да остане в същата позиция по време на цялата медитация. Ако успеем да останем безпристрастни към всички усещания в тялото, независимо дали ни харесват или не, ние променяме информацията на клетките ни и постепенно спираме да реагираме и на провокативните ситуации в живота. Така стъпка по стъпка заживяваме в хармония и радост със себе си и околния свят.

Автор: Теодора Рачева, основател на Йога Мандала - студия за йога, медитация и енергийно лечение

 

Сподели: