Детска психология

Бръм, бръм приказка – 3 част

Създаването на кукли от подръчни материали провокира детската фантазия и активизира общуването с възрастния

Бръм, бръм приказка – 3 част

Създаването на кукли от подръчни материали провокира детската фантазия и активизира общуването с възрастния. След като сте показали на децата си моделите за правене на кукли, подсигурете достатъчно материали, помагайте, но не се налагайте. Следвайте естествения ход на детското творчество. Може да се уговорите всеки да сътвори свой герой.

Куклите отразяват моментния емоционален свят на хората, начина, по който възприемаме и преживяваме историите или собствените си приказки, които съзнателно или не сътворяваме успоредно с това, което слушаме. Куклата предава емоцията, дава й реално и обектно измерение и същевременно подпомага отреагирането на силните емоционални състояния - позитивни или негативни. Може да се получи и "скучна" кукла - помислете  дали дните на мъничето са достатъчно интересни или еднообрази, възможно ли е това да не е играта или историята за моето дете, то радва ли се или го прави заради мен... Подобни въпроси често си задават родителите, които опитват тази игра. Не анализирайте това, което виждате - играйте. В процеса на проиграването ще намерите отговора на въпросите. Ако детето се откаже, попитайте иска ли помощ при изработването на куклата и го подкрепете. Ако отново забележите липса на интерес - сменете играта. Просто сега не е времето за нея.

            Когато куклите са готови, можем да започнем представянето на приказката направо като свободно фантазиране или като проиграем елементи от социалния свят - запознаване, представяне на персонажа, разговор за любими занимания или други неща. Децата се забавляват много, особено когато родителят променя гласа си, те го следват и партнират на хрумванията. Постепенно заемат водеща позиция в тази игра, особено когато се почувстват уверени и насърчени. В разиграването е възможно да уловите и отреагирате на страховете им, емоциите, надеждите и желанията.

Друг полезен вариант е през деня с помощта на куклите да проиграете приказката, която сте прочели предишната вечер за лека нощ. Стимулирате движенията на детето, паметта и речника. Внасянето на допълнителни елементи или герои в театралната история не бива да ви притеснява - детето знае историята и просто я развива така, както подсъзнателно я усеща и разбира.

Скрити зад куклите, децата усвояват умението да влизат и излизат от ролеви модели. Това им помага да открият различни поведенчески аспекти, да ги тренират в защитена среда, да проверят какъв отговор получават на различните си провокации и постепенно да намерят удобните за тях самите поведенчески роли. Социалните роли са много и за едно дете е трудно да се ориентира кога коя роля е необходима. Представете си само - самите вие сте майка, дъщеря, внучка, сестра, колега, приятелка, леля. Всеки миг от живота ви изисква балансиране между всички тези роли. Детето ви е в същата позиция. Необходимо е да му помогнете деликатно, за да се ориентира в поведенческите и комуникативните модели, които се изискват от него. Чрез куклите и приказките пътят е по-приемлив и безболезнен. Дори и състояния като плач, страх, викове, смях са лесно изпълними за детето, защото ги прави куклата, а то наблюдава, преживява и избира модела. Опитвайте се да провокирате децата си да приемат различни роли - и на принца, и на просяка. Изненадвайте, бъдете гъвкави, играйте. Говорете като възрастен, като дете, като змей, като принцеса, като пират или кралица... Предлагайте смяна на ролите и учете детето си на гъвкави поведенчески схеми в играенето. Половин час през деня за изработване на кукла и игра с нея вече е сериозен човешки опит.

            Ретеза и Терезия били готови и пристъпили към представлението. Първо приготвили сцената:

            Издърпали една маса, покрили я с одеяло, поставили отгоре няколко вази и една саксия. Скрили зад масата готовите кукли, а отпред на пода поставили лампа, която насочили така, че да осветява сцената.

 След това приготвили залата:

            Извадили всички столове и ги подредили един зад друг. На малки листчета написали билети и ги раздали на всички животни в гората. След това взели цветни моливи, гланцова хартия, лепило и ножица и направили програма, като нарисували по един герой и написали кой участва в представлението. Готовите програми оставили на столовете, за да има за всеки зрител.

 Накрая Ретеза и Тезерия застанали от двете страни на входната врата и когато гостите започнали да влизат, откъснали малка част от билетите - за спомен за тях, а останалата върнали на зрителите. Загасили всички лампи и оставили да свети само тази, която озарявала сцената. Минали зад масата и тогава представлението започнало. Магията на театъра завладяла всички присъстващи. Бръмбарчето гледало и не смеело да помръдне, за да не изпусне и най-малката подробност от приказката. Гледало и си мислело: „Колко е забавна тази игра!".


Автори: Хенриета Илиева - психолог
Нина Йорданова - логопед

 

 

Сподели: