Бременност

9 ½ месеца

Какво е необходимо на човек, попаднал на необитаем остров, за да се чувства уверен? Може би подробна инструкция: какво в дадената ситуация е полезно, къде се крият опасностите и как да ги избегнем.

9 ½ месеца

Същото е и при бременността, подобна на увлекателно пътешествие, в което информираността е най-доброто оръжие.

Нашият универсален справочник ще ви помогне да разберете най-важните неща месец след месец: как ще се промени вашето тяло, какви изненади ви е приготвило вашето настроение, как ще расте и ще се развива вашето бебе. Също така ще получите необходимите съвети за храненето и тренировките в съответствие с периода на вашата бременност, ще разберете за "подводните камъни" на всеки период и знаейки ги, ще можете по-лесно да ги преодолеете!

И така, вие се отправяте към най-увлекателното пътешествие в живота ви. През следващите девет месеца вашето тяло силно ще се промени. Настроението ви ще се колебае от възторжено до апатично. Ще придобиете навици, непознати до преди. А вашето бебе от една клетка ще се превърне в самостоятелен организъм, способен да ви достави не малко проблеми. Всички мами, които очакват своето съкровище, ги тревожат множество въпроси, свързани с развиващото се в тях малко човече, а също така и неизбежните промени, които ще настъпят във всички сфери на живота след неговата поява. И най-важното: независимо от всичките промени, не трябва да се страхувате. Вашето тяло е прекрасно и мъдро измислено, така че правилно да се справи с всички трудности. Остава само да се отпуснете и да се наслаждавате на прекрасното „пътешествие".

 ЗАПИСКИ

за 1 - 4 месец

Как да се храним?

Започнете да пиете фолиева киселина от 400 до 1000 мкг - това е дозата, препоръчвана за бременни от специалистите, за да се предотвратят малформации на невралната тръба. Повечето витамини за бременни включват фолиева киселина в необходимото количество.

Яжте на малки порции! Това ще ви помогне да намалите гаденето и да усвоявате по-добре храната. За предотвратяване на гаденето помагат цитрусовите плодове.

Изберете полезните продукти! Заведенията за бързо хранене няма да осигурят необходимото количество полезни вещества на вас и вашето бебе.

Пийте повече вода! Обемът на кръвта в организма на бременната се увеличава с 35-40%, така че ще ви се наложи да пиете повече вода - до 3 л. течности на ден. Изберете водата пред другите течности!

Как да тренираме?

Продължавайте да водите активен начин на живот! Тренировките могат да намалят токсикозата, да ви направят по-енергични и да отслабят болките, които са характерни за този период.

Избягвайте претоварванията! Тренировката се смята за правилна, ако можете да поддържате разговор по време на упражненията. Не тренирайте легнали по гръб!

 Вашата цел - да поддържате формата си по време на бременността! Сега не е времето да поставяте собствени рекорди. Също така трябва да избягвате спортове с повишен риск от травми.

Какво трябва да правя?

Съгласувайте приемането на лекарства с лекаря, наблюдаващ бременността ви!  Трябва да сте сигурни, че дадено лекарство няма да навреди на вас и вашето бебе.

Намалете списъка с ежедневните задачи! Винаги си почивайте, ако чувствате, че ви е необходимо.

Организирайте си шопинг! Започнете повече да ходите по магазините! Набелязвайте дрехи за бременни!

 Съобщете на началника, че сте бременна! Съгласно трудовото законодателство бременните жени имат допълнителни права и ползват определена законодателна защита.

Направете необходимите изследвания, а ако е необходимо и допълнителни!

Веднага потърсете лекарска помощ, ако:

  • Още не сте направили първото си посещение при гинеколог.
  • Имате болки в корема, вагинално течение с розов, червен или кафяв цвят. Кръвотечението може да е признак за спонтанен аборт.
  • Постоянно повръщате. Обезводняването може да е много опасно за вас и вашето бебе.

ЗАПИСКИ

за 5 - 7 месец

Как да се храним?

Старайте се да не превишавате нормата от 3000 ккал/ден! Независимо, че може да се увеличи апетитът ви, през втория и третия триместър количеството приемани калории трябва да се увеличи незначително.

Откажете се от вредните навици в храненето! Яжте здравословна храна, например: пълнозърнест хляб, нетлъсто месо, плодове и зеленчуци, кисело мляко и др. Ако ви е горещо, не тичайте за сладолед ,а изпийте един студен айран.

 Вечеряйте 4 часа преди сън!  Стомахът ви е свит от растящото бебе и въздържането от хранене преди сън ще ви помогне да избегнете появата на киселини.

Как да тренираме?

Не изпълнявайте упражненията, легнали по гръб! При такива упражнения тежката матка може да притиска долната куха вена и да се намали притока на кръв към плода. Затова правете упражненията за мускулите на корема в седнало положение  или в положение "партер".

Учете се да пазите равновесие! С напредване на бременността коремът расте и се нарушава равновесието. Ходете по-често, избирайте равна местност!

 Плувайте! Когато качвате килограми, плуването става най-ефективната и безболезнена тренировка, особено за вашите подпухнали крака и болящия гръб.

Борете се с изтръпването на краката! Правете упражнения за разтягане и отпускане на прасците. Посещавайте специални занятия по йога и фит-бол гимнастика за бременни.

 Слушайте вашето тяло! Отпадналост? - това е нормално състояние по време на бременността. Не я игнорирайте! Тялото ще ви подскаже кога трябва да почивате.

Какво трябва да правя?

Цел №1 - безопасност. Продължавайте да носите вашия колан за бременни и си гледайте в краката. Но не трябва прекалено да се страхувате от падане. Вашето бебче най-вероятно няма да пострада, тъй като е защитено от околоплодната течност.

Изберете къде ще раждате! Ако има възможност, вижте родилната зала!

Направете план какво да купите! Първо запишете нещата, които ще са ви необходими в първите дни след изписването.

Запишете се на курс за бременни! Най-добре е да го сторите в 5-6 месец.

 Изхвърлете страховете си от главата! Постарайте се да се успокоите и да не се страхувате от раждането.  Обсъдете вашите тревоги с други бременни.

Проверете вариантите за банка за стволови клетки! Има много информация, даже в Интернет.

Веднага потърсете лекарска помощ, ако:

  • Не усещате движение на плода (след 20-та г. с.) повече от 24 часа.
  • Вашите ръце, лице и очи са силно подпухнали.
  • Имате течение или болка в долната част на корема като при менструация. Това може да е признак за преждевременно раждане.

ЗАПИСКИ

за 8 - 10 месец

Как да се храним?

Продължавайте да пиете много вода! За да предотвратите запека, яжте храна, богата на фибри, например пълнозърнест хляб, мюсли и др.

Как да тренираме?

Намалете количеството тренировки! Значително намалете обема на натоварванията, но продължавайте да правите леки упражнения и дихателна гимнастика. Плувайте и по-често се разхождайте!

Следете самочувствието си! Правете тези упражнения, при които се чувствате комфортно. Ако можете само да се движите от хола до спалнята и това е достатъчно.

Какво трябва да правя?

Изберете педиатър, който ще ви е необходим веднага след раждането, за да прегледа бебето и да следи здравословното му състояние след това.

 Пригответе сака! Сложете всичко, което ще ви е необходимо за родилния дом. Направете план как да стигнете до болницата! Ако сте определили кой ще ви закара, нека този човек да бъде готов!

Веднага потърсете лекарска помощ, ако:

  • Сте забелязали намалена активност на бебето през времето, когато обикновено е активно (например следобед).
  • Изпитвате силна болка или тежест в кръста, имате вагинално течение с розов или кафяв цвят.
  • Имате кръвотечение.

Автор: Кристиан Лечев
Консултант: д-р Любомир Дамянов, акушер - гинеколог

 

 

Сподели: